Malowanie farbami olejnymi - proces i technika

Historia malarstwa olejnego, rodzaje i właściwości farb, lakierów i rozpuszczalników oraz niezbędne na początek materiały… tym tematom poświęciliśmy pierwszą część artykułu o farbach olejnych, który zainteresował wielu z Was.

 



Jeśli dopiero przygotowujesz się do tej mistrzowskiej techniki, to ten artykuł jest dla Ciebie! Znajdziesz tu przydatne informacje dotyczące przygotowania powierzchni, gruntowania, procesu malowania, a także końcowego czyszczenia narzędzi. 




 

 

JAK PRZYGOTOWAĆ PODŁOŻE POD MALARSTWO OLEJNE

 

Idealnym i obecnie najpopularniejszym podłożem do malowania techniką olejną jest płótno malarskie. Wybierając płótno, masz dwie możliwości, kupić gotowe naciągnięte i zagruntowane płótno na ramie ( tutaj jesteśmy ograniczeni z góry narzuconymi rozmiarami podobrazia ) lub kupić osobno drewniane listwy do ramy i płótna ( co daje nam możliwość przygotowania podobrazia w dowolnej formie i rozmiarze). Ta opcja będzie wymagała trochę więcej czasu i doświadczenia z naciąganiem.

Z drewnianych listew tworzymy tzw. ślepą ramę, na której następnie naciągamy płótno. Podczas konstruowania płóciennej ramy należy pamiętać o solidnym połączeniu kątów prostych. Dlatego przyda się kątomierz i gumowy młotek.

Wytnij płótno tak, aby wystawało około 5 centymetrów poza ramę. Przed naciągnięciem dobrze jest zwilżyć płótno dla lepszej manipulacji.

Teraz możesz przygotować zszywacz lub gwoździe i rozpocząć rozciąganie. Mocujemy jeden brzeg płótna do jednej strony ramy i naciągamy je do zamocowania po przeciwnej stronie. Następnie mocujemy gwoździami trzeci bok i ciągniemy aby zamocować na czwartym, ostatnim boku. 

Przed każdym wbitym gwoździem, dobrze naciągamy płótno. Po naciągnięciu i zamocowaniu podobrazie powinno być w miarę sztywne. 

 

GRUNTOWANIE

 

Teraz należy przygotować i grunt do farb olejnych i szeroki pędzel. Jeśli mamy do czynienia z gotowym, kupionym podobraziem, pomijamy ten krok, ponieważ to płótno jest już poddane wcześniejszej obróbce.

Bazę nakładamy na całe płótno. Ilość nałożonych warstw zależy od chropowatości i chłonności podłoża. Pozostaw zagruntowane płótno do wyschnięcia, a następnie delikatnie przeszlifuj powierzchnię papierem ściernym aby było gładkie i nie posiadało żadnych grudek, które mogłyby przeszkadzać w trakcie malowania i psuć ostateczny efekt.




 

FARBY I MATERIAŁY

 

Mając przygotowane płótno, zabieramy się do malowania! Początkującym zalecamy kupić gotowy zestaw kolorów, który ułatwi start w tej technice. Mamy do zaoferowania np. zestaw farb olejnych Manes. W zestawie tym znajdziesz farby olejne, media do rozrabiania farb, pędzle, ołówek grafitowy i drewnianą paletę. Po prostu wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć przygodę z malarstwem olejnym. 

Nasze farby olejne, a także niezbędne do nich akcesoria dostępne są również na sztuki. 
 

 

  

  


 

TECHNIKI MALARSKIE

 

Alla prima

 

W skrócie Alla prima jest określana jako technika „za pierwszym razem” i opiera się na zasadzie malowania bez warstwy podmalunkowej. Zaczynamy i kończymy obraz pracując na jednej warstwie. Technika ta została rozsławiona głównie przez impresjonistów, którzy potrzebowali uchwycić wrażenie chwili. Tutaj ważne jest, aby pracować szybko i mieć duże doświadczenie w malarstwie i rysunku, czy to w perspektywie, użyciu farb, czy samej technice.

 

 

Warstwowe malowanie olejne

 

Warstwowe malowanie olejne jest, pomimo swojego czasu i złożoności technicznej, jedną z najpopularniejszych technik wszechczasów. Jeśli przestrzegasz prawidłowej procedury, wyniki są po prostu zapierające dech w piersiach.

 

  • pierwsza faza - podmalowanie

Malujemy wstępną warstwę, zaznaczając kształty, cienie i nakładając potencjalne kolory, które będziemy później rozbudowywać.  

 

  • druga faza - malowanie

Po wykonaniu i wyschnięciu podmalówki można przystąpić do właściwego tworzenia obrazu. Tutaj dokładnie pracujemy nad obrazem, a także nad wykończeniem detali. Naturalnie detale można również przełożyć na trzecią warstwę aby zachować estetykę pracy. 

 

  • faza trzecia - werniksowanie

Istota fazy końcowej polega na zabezpieczeniu obrazu werniksem. Możemy do tego użyć werniksu błyszczącego lub matowego. Werniks zabezpiecza farby przed czynnikami zewnętrznymi, jednocześnie sprawia, że kolory nabierają głębi. 

 

 

CZYSZCZENIE PĘDZLI I PALET

 

Czyszczenia narzędzi używanych do malowania olejnego jest niezbędne. W początkowej fazie można do tego użyć terpentyny, w późniejszej specjalnego mydła do mycia pędzli, czy płynu do naczyń. Płyn do naczyń usuwa tłuszcz, więc i usunie tłustą farbę olejną. Po wyczyszczeniu pędzli osusz je ściereczką i pozostaw do całkowitego wyschnięcia, najlepiej w pozycji pionowej, włosiem skierowanym do góry.


Choć od wynalezienia malarstwa olejnego minęło już wiele lat, to wciąż jest to jedna z najpopularniejszych technik wszechczasów. Z jej specyficznych walorów korzysta wielu doświadczonych artystów, np. malarz akademicki Franciszek Hodonský utalentowana malarka Sofie Švejdová, ale także bardzo młodzi absolwenci szkół artystycznych, m.in Štěpan Rubas i Jan Heres.



František Hodonský



Sofie Švejdová



Štěpán Rubáš
 


proces olejny123456789101112131415.jpg

Jan Heres

 

Wiele inspiracji można znaleźć również na Instagramie. To na pewno pomoże pobudzić wyobraźnię i zainspirować do kreatywnego działania. 

 

Zobacz pozostałe wpisy