Długie zimowe wieczory wciąż trwają. Zamiast spędzać czas na zewnątrz, robimy to w domu. Warto więc wykorzystać ten czas i stworzyć coś bardziej wymagającego. Dlatego dzisiaj proponujemy wszystkim temat portretowy, a konkretnie popiersie Neptuna, greckiego boga wody i morza. Na pierwszy rzut oka to zadanie może wydawać się wymagające, ale dzięki naszym instrukcjom i kilku sztuczkom, którymi się z Wami dzielimy, ostateczny efekt będzie tego wart.
Niezwykle dynamiczny wizerunek, prawda? To właśnie na tę dynamikę i dbałość o szczegóły musimy szczególnie uważać przy przenoszeniu portretów na papier. Dlatego użyjemy metody siatki, aby pokazać, jak przenieść wszystko, co uchwyci nasz wzrok.
Jeśli nie czujecie się komfortowo z popiersiem boga, możecie oczywiście wybrać coś innego według własnego gustu. Kiedy dokonacie wyboru, wydrukujcie model na papierze, aby mieć go cały czas obok na oku. Przygotujcie zestaw ołówków grafitowych, najlepiej papier formatu A3, linijkę, gumkę do ścierania, fiksatywę, puder grafitowy i pędzel.
Jeśli nie macie pewności co do używania ołówka jako medium artystycznego, nie spieszcie się i wypróbujcie, jak każdy z nich rysuje na osobnej kartce papieru. Poznajcie ich twardość i stopniowanie, a to doświadczenie przyda się podczas cieniowania. Teraz zacznijmy od samego rysunku.
Pierwszy krok przypomina trochę zadanie z geometrii, ponieważ powiększamy zdjęcie w formacie A4 do rozmiaru A3. W tym celu mamy świetną sztuczkę, którą chętnie Wam zdradzimy:
- Przy powiększeniu zdjęcia z A4 do A3 wszystko mnoży się przez 1,41. Dlatego na szablonie rysujemy siatkę kwadratów wielkości 4 cm.
- Zwróćcie uwagę na kwadraty. Mogą być mniejsze lub większe. Mówiąc ściślej, obowiązuje zasada: im mniejszy kwadrat, tym dokładniejszy będzie transferowany obraz.
- Zaletą większych kwadratów jest mniej czasochłonne ich rysowanie i mniejsza potrzeba ich wymazywania w trzecim etapie.
Zdecydowaliśmy się na opcję 4 cm, a następnie taką samą siatkę kwadratów narysowaliśmy na kartce o rozmiarze 1,41 razy większym, czyli 5,64 cm.
Linie siatki służą jako punkty odniesienia i pomagają rysować linie i kontury obiektów we właściwym miejscu. Prostym wyjaśnieniem jest to, że nie rysujemy całego obrazu od razu, ale kwadrat po kwadracie, co czyni go mniej wymagającym. Do tego celu idealnie nadaje się ołówek HB, który nie pozostawia głębokich śladów i jest łatwy do ścierania.
Po przeniesieniu zdjęcia wystarczy wymazać siatkę pomocniczą, której już nie będziemy potrzebować i zostawiamy tylko kontur. Do ścierania polecamy gumkę chlebową, ponieważ dobrze usuwa grafit i nie niszczy papieru.
Mając gotowy kontur, możemy zacząć cieniować. Ołówki grafitowe 1500 są idealne do tego zadania, ponieważ posiadają grafit wysokiej jakości co odczuwalne jest podczas pracy. Ich grafitowy rdzeń rysuje gładko i nie drapie o papier podczas rysowania. Użyliśmy ołówka 7B do początkowych etapów cieniowania, a następnie dopracowaliśmy najciemniejsze części i detale za pomocą 8B, najdelikatniejszego ołówka w zestawie.
Wygląda na to, że wszystko jest gotowe, ale co z tłem? Poręczną rzeczą może okazać się puder grafitowy. To on w praktyczny sposób zadba o tło, a do tego wzbogaci rysowanie świetną zabawą ... dopóki nie rozsypie się po dywanie :).
Wystarczy wysypać trochę proszku grafitowego na osobny papier lub talerzyk. Wziąć większy pędzel, a następnie nałożyć puder za pomocą pędzla na obszar tła. Puder świetnie nadaje się również do uzyskania bardziej realistycznego wyglądu podczas rysowania portretów, ponieważ doskonale imituje skórę i jej gładkie powierzchnie.
Podsumowując, należy użyć gumki do wyczyszczenia rysunku i podświetlenia jasnych części. Gumka do mazania ma jedną praktyczną cechę. Łatwo podzielić ją na mniejsze części, które można wykorzystać do tworzenia drobnych detali. Można także użyć naszej gumki w ołówku, która świetnie sprawdzi się podczas wykonywania tej czynności.
Gdy jesteśmy zadowoleni z końcowego obrazu, utrwalamy go fiksatywą i gotowe!